,

Waarom we onze doelen niet halen (en hoe het wél lukt)

how to reach your goals

Terwijl het einde van het jaar nadert, denk ik vaak terug aan een oude klasgenoot met wie ik ongeveer vijf jaar geleden sprak. Op dat moment vertelde ze me, met twinkelende ogen: “Ik ga het dit jaar helemaal anders aanpakken! Ik heb besloten om eindelijk mijn eigen bedrijf te starten, een webshop voor kinderkleding.” Op dat moment had ik net de sprong naar het ondernemerschap gemaakt met Doors Open en de deuren van The Female Hub geopend. Dus ik begreep haar enthousiasme volledig.

Een jaar later ontmoetten we elkaar weer – bij Bubbels & Babbels – en toen ik haar vroeg hoe het met haar webshop ging, vertelde ze me dat ze er niet aan toe was gekomen. “Maar dit jaar ben ik echt van plan om er mee aan de slag te gaan!”

Mijn oude klasgenoot is een schoolvoorbeeld. Hoewel Instagram vol staat met succesvolle, lachende doelenbereikers, belanden doelen in de realiteit vaker in de prullenbak.

Waarom gebeurt dit? En nog belangrijker, wat kun je eraan doen?

Om je doelen te bereiken, zijn er 4 cruciale elementen.

#1 Vind jouw ‘waarom’

Bij het stellen van doelen blijven we vaak te veel aan de oppervlakte. We kijken alleen naar het resultaat, naar de actie en niet naar de onderliggende motivatie.

“Ik wil dit jaar vaker naar de sportschool gaan” is een populair voorbeeld. De sportschool is op zichzelf geen doel. Het doel is om ons fitter en gezonder te voelen, en we denken dat we dit kunnen bereiken door naar de sportschool te gaan.

Een omzet van € 10.000 per maand is op zichzelf geen doel. Het doel is om financiële zekerheid te creëren, en we denken dat we dit kunnen bereiken door een omzet van € 10.000 per maand te behalen.

We maken vaak de fout om de stappen die we moeten nemen te zien als het ultieme doel, in plaats van te kijken naar de onderliggende motivatie. Waarom wil je dit jaar vaker naar de sportschool? Waarom wil je die omzet van € 10.000 per maand? Waarom wil je je eigen bedrijf beginnen?

Centreren – een somatische oefening die ik vaak met mijn coachees beoefen – helpt om echt te focussen op je doel en waarom je iets wilt. Waar verlang je naar en hoe laat het je voelen? Is het echt wat jij wilt, of is het iets dat je denkt dat je wilt, misschien zelfs – onbewust – beïnvloed door anderen?

#2 Embody jouw ‘waarom’

Nadat je jouw waarom hebt gevonden, is de volgende uitdaging om de verandering die je wilt maken echt te belichamen. Motivatie is cruciaal, maar zelfs de meest gemotiveerde mensen falen vaak. Een zeer nuttige oefening is om je waarom op te schrijven. Wat is de verandering waaraan je je echt toewijdt? Herhaal deze toewijding – door het hardop tegen jezelf te zeggen voor een spiegel, door het op te schrijven, door het tegen je partner te zeggen, wat voor jou werkt – elke dag. Dat is wanneer je de transformatie begint van het vinden van je toewijding naar het zijn van de toewijding. Dat is embodiment.

Nu weet je wat ze zeggen: als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo. Dat geldt hier ook. Het opschrijven van je toewijding gaat de klus niet klaren. Het is slechts een begin. Om jouw waarom echt te belichamen, moet je het 300 keer oefenen voordat het spiergeheugen wordt (ik kan dit niet genoeg herhalen: de hersenen zijn een spier) en 3.000 keer voordat het je automatische reactie wordt.

Als je klaar bent om je waarom te belichamen, is de Tiny Habits-methode een zeer aanbevolen hulpmiddel.

#3 Wat houdt me tegen?

In de vijftien jaar dat ik werk als Learning & Development-expert en coach, ontmoet ik regelmatig mensen die precies weten wat hun waarom is. Ze weten precies wat ze willen. Ze weten ook in detail hoe ze daar moeten komen, welke stappen nodig zijn. En toch slagen ze er niet in om daadwerkelijk actie te ondernemen.

De meest voorkomende reden: angst. We zijn bang dat we het gewenste resultaat niet gaan zien, we zijn bang dat we het eigenlijk niet kunnen. We zien doemscenario’s waarin alles helemaal verkeerd gaat. En deze angsten leiden tot een bepaald type gedrag dat ons ervan weerhoudt onze doelen te bereiken.

Hiervoor is een verklaring. We zijn biologische wezens en daarom zoeken we naar veiligheid, verbondenheid en gezien worden. Verandering, het onbekende, is iets dat biologisch gezien angst opwekt. Onze hersenen willen automatisch naar iets dat vertrouwd is. Bij het ervaren van angst gaat je lichaam in contractie: we vermijden de verandering, we gaan terug naar onze oude gewoonten, we blijven plannen en plannen en plannen, maar ondernemen nooit echt actie. Al deze gedragingen zijn signalen dat we op zoek zijn naar veiligheid.

Het herkennen van je angsten en ze benoemen is een zeer nuttige oefening om die angsten te overwinnen.

Tim Ferriss pleit er in zijn TedTalk voor dat je in plaats van je doelen je angsten moet definiëren.

Bij Doors Open gebruiken we vaak een somatische oefening wanneer iemand angst ervaart:

Het begint met centreren (als je meer wilt weten over deze effectieve somatische oefening, neem dan gerust contact met me op).

Plaats je hand op het deel van je lichaam waar je de angst voelt. Is het in je rug, je hoofd, je schouders?

Beschrijf wat je voelt: is het warm, koud, bewegend, heeft het een bepaalde vorm of kleur?

Ervaar hoe – langzaam – je angst minder wordt.

Zeg nu je toewijding weer hardop.

#4 Vind een verantwoordingspartner

Vooral in december en januari kijken we vaak vooruit. Wat wil ik dit jaar bereiken? Maar het is net zo belangrijk om terug te kijken en te reflecteren. Als we ons doel niet bereiken, helpt reflecteren ons om te ontdekken waarom het niet werkte. Maar zelfs als je je doel hebt bereikt, is het belangrijk om te reflecteren. Ik probeer altijd doelen te vieren, hoe klein ze ook zijn (volgens de Tiny Habit-methode).

Ik neem ook een moment om te denken: “Ik heb mijn doel bereikt. Wat voel ik nu?” Stel dat je je doel van € 10.000 per maand hebt bereikt, maar het gevoel van zekerheid er niet is. Dan weet je dat geld niet is wat je zekerheid biedt. Met andere woorden, je weet dat je terug moet gaan naar het (her)ontdekken van je waarom.

Reflectie is essentieel om te voorkomen dat we verkeerde doelen nastreven en, ondanks het bereiken van de doelen, niet het gevoel hebben zoals we ons willen voelen. Neem dus regelmatig de tijd om te reflecteren, voordat je doorgaat naar de volgende actie. Een verantwoordingspartner is hier zeer waardevol: iemand waarmee je je toewijding kunt delen en die je ‘op koers’ kan houden. Dit kan een professionele coach zijn, maar ook een vriend, collega of familielid. We denken te vaak dat we alles zelf moeten doen.

Ik hoop dat je volgend jaar – terugkomt op deze blog om de prachtige vooruitgang te delen die je hebt geboekt bij het bereiken van je doelen. Als je onderweg hulp nodig hebt, neem dan gerust contact op met ons team.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *